هفت خوراکی عالی برای مبارزه با پیری | قسمت اول

 


 ارقام رسمی نشان می دهد که در حال حاضر، سه کشور برتر جهان با بیشترین امید به زندگی، پادشاهی موناکو، ژاپن و سنگاپور هستند. اینها مکانهایی هستند که ساکنان از کیفیت بالایی از زندگی برخوردارند و عنصر مهم آن خوردن وعده های غذایی سالم است.


غالباً، ما در رسانه ها ستایش از "سوپرفودها" را می یابیم - غذاهایی که از نظر غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و به عنوان ابرقهرمانهای رژیمی شناخته می شوند. متخصصان تغذیه اصطلاح "سوپرفودها" را به عنوان واژه ای که می تواند افراد را تحت تأثیر قرار دهد، رد می کنند. علت نیز این است که سوپرفودها شامل مقدار اندکی از غذاها می شوند در حالی که دیگر خوراکی ها نیز می توانند اثرات مثبتی روی سلامتی فرد داشته باشند.

هنوز هم، غذاهای خاصی وجود دارد که از سایر مواد مغذی هستند و بسیاری از آنها، همانطور که تحقیقات نشان داده است، در برابر انواع بیماری ها اثر محافظتی دارند. در اینجا، ما به شما یک مرور کلی از بهترین مواد غذایی می دهیم که ممکن است بخواهید در رژیم غذایی خود در تلاش برای داشتن یک زندگی شاد و سالم در نظر بگیرید. با این مواد غذایی از پیری فرار خواهید کرد!

ادامام (سویا)
ادامام یا دانه های سویای تازه، از تولیدات اصلی برای غذاهای آسیا بوده است، اما در کشورهای غربی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دانه های سویا غالباً در بسته های میان وعده فروخته می شوند، اما همچنین به طیف متنوعی از غذاها، از سوپ گرفته تا وعده های غذایی مبتنی برنج، اضافه می شوند. البته به صورت پخته و چاشنی نیز سرو می شوند.

سویا سرشار از ایزوفلاون است، یعنی نوعی فیتواستروژن. مواد شبه استروژن از گیاه گرفته شده است. ایزوفلاون ها به عنوان خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد میکروبی شناخته شده اند.

بنابراین، آنها می توانند به تنظیم پاسخ التهابی بدن، کاهش سرعت پیری سلولی، مبارزه با میکروب ها و همچنین محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کنند.

ادامام سرشار از دو نوع ایزوفلاون است، به ویژه : ژنیستئین و دایدزین. مطالعه ای که سال گذشته در Medical News Today  انجام شد نشان داد که می توان از ژنیستئین برای بهبود درمان سرطان پستان استفاده کرد.

در همین حال، نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند که "مصرف سویا در طول زندگی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است" ، بنابراین ممکن است بخواهیم دانه های سویا را در رژیم غذایی طبیعی خود بگنجانیم.



 

توفو (کشک سویا)
به همین ترتیب، توفو، محصولی شبیه پنیر سفید که از کشک سویا ساخته شده است، با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است. توفو اغلب به صورت پخته شده در غذاهای معمول آسیای شرقی یافت می شود. می توان آن را سرخ کرد، پخت یا آب پز کرد (به عنوان مثال در سوپ).

به عنوان یک محصول، سویا سرشار از ایزوفلاون است، که در بالا مزایای سلامتی آن را ذکر کردیم. همچنین دارای منبع خوبی از پروتئین است و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن ما برای سنتز پروتئین است.

علاوه بر این، سرشار از مواد معدنی است که بدن ما برای استحکام و سلامت دندان ها و استخوان ها و برای تولید انرژی به آنها نیاز دارد. توفو منبع کلسیم، آهن، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیم، روی و مس است.

برخی از متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که خوردن توفو می تواند احساس سیری بیشتری را در شما ایجاد کند، بنابراین استفاده از آن در وعده های غذایی می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند.

هویج
این ماده رایج آشپزی، که در انواع نارنجی آن بیشتر شناخته شده است، به دلیل محتوای بالای بتا کاروتن، یک رنگدانه - و کاروتنوئید - که به نسخه گسترده این سبزیجات ریشه  ای، رنگ می بخشد، بسیار مشهور است.

بتاکاروتن می تواند توسط بدن ما به ویتامین A تبدیل شود، که طبق گفته موسسه ملی بهداشت آمریکا "در عملکرد سیستم ایمنی، بینایی، تولید مثل و ارتباطات سلولی نقش دارد." بدن ما به تنهایی نمی تواند ویتامین A تولید کند، بنابراین باید از رژیم غذایی ما گرفته شود.

این رنگدانه همچنین یک آنتی اکسیدان است که می تواند سلول های بدن ما را از آسیب پیری ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که غذاهای غنی از کاروتنوئیدها - و البته هویج در اینجا نمونه بارزی است - می تواند در برابر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، آسیب دید در اثر پیری محافظت کند.

برخی از انواع هویج، مانند هویج سفید، حاوی رنگدانه نارنجی بتاکاروتن نیستند، اما همه آنها حاوی فالکارینول هستند، ماده مغذی که، برخی مطالعات ادعا می کنند، دارای اثر محافظتی در برابر سرطان است.

اگرچه هویج خام برای سلامتی میتواند بهترین باشد، زیرا مواد مغذی خود را حفظ می کند، روش هایی برای پخت هویج نیز وجود دارد که می تواند بیشتر مواد مغذی آنها را "محفوظ" نگه دارد.

در یک مصاحبه، یک محقق که اثر ضد سرطانی فالکارینول هویج را بررسی کرده است، کیرستن برانت  از دانشگاه نیوکاسل، نشان می دهد که اگر بخواهیم هویج پخته باشد ، با این حال که کامل میجوشانیم، اما هنوز هم از مواد مغذی سرشار است.

خرد کردن هویج، سطح آن را افزایش می دهد بنابراین مواد غذایی بیشتری در حین پخت به داخل آب می ریزند. با کامل نگه داشتن و خرد نکردن آنها، مواد مغذی و طعم در آن محفوظ می شود، بنابراین این هویج فواید بیشتری برای شما دارد.

ژل رویال
یک ماده خاص و ناشناخته که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ژل رویال که تولید شده توسط زنبور عسل است، خواص بی نظیری دارد که یکی از خواص آن، جوانی و جلوگیری از پیری پوست و پیری بدن است. با مصرف منظم ژل رویال شما از خطر پیر شدن خلاصی پیدا می کنید!

بسیاری از ملکه ها، پادشاهان و افراد مهم کشورهای بزرگ، از ژل رویال استفاده می کرده اند. خواص این ماده طبیعی تا سال ها در نزد پادشاهان محفوظ بوده و مردم عادی از ان مطلع نبودند. البته دانشمندانی چون ابوعلی سینا تاکید فراوانی بر خواص این ماده شیری رنگ داشته است.

ژل رویال اگرچه خواص فوق العاده ای دارد اما باید به صورت اصولی مصرف شود تا جلوی پیری زودرس را بگیرید. ژل رویال خام ممکن است خیلی زود فاسد شود یا خاصیت خود را برای مقابله با پیری از دست بدهد. روش نگهداری ژله رویال خام در دمای زیر 0 است. در نتیجه بهتر است از عسل ژل رویال یا پودر ژل رویال که می تواند در دمای یخچال نگهداری شود استفاده کنید.

سخن پایانی


4 خوراکی از 7 خوراکی که با پیری مقابله می کنند را مشاهده کردید. در قسمت دوم این مطلب به 3 خوراکی پرخاصیت دیگر برای جلوگیری از پیری اشاره خواهیم کرد. اگر به جوان ماندن فکر می کنید، بد نیست مقاله بعدی را نیز مطالعه کنید.


هفت خوراکی عالی برای مبارزه با پیری | قسمت دوم